Vilse i pannkakan

Inte TV-programmet alltså. Såg det aldrig då det gick under en av mina många TV-fria perioder. Men jag gillar orden för de beskriver så bra hur det kan kännas ibland.

Nu handlar det om min släktforskning och allt som det drar med sig. Det drar med sig massor. Ingen ände på det hela.
Jag är vilse i pannkakan.

Hur ska jag få ihop alla lösa trådar. I vilken ände ska jag börja nysta?

Farfars dagböcker, dokument, bilder, släktforskning. Det spretar åt tusen håll.
Facebookgruppen Serrander som jag upptäckte häromdagen, vart tar det vägen?
Mamma, moster och allt i Värmland. Jag måste dit igen.
Kartor, platser, byar, hus och alla mina förfäder som bodde där, hur ska jag åskådliggöra och hinna.
Arkivletandet, alla timmar, dokumenterandet, systemen, källkontroll- får ingen ordning på det.
Allt teknik som jag kan så bristfälligt. Bilder i mobil som inte vill överföras till datorn, mobilen som har för litet minne. Orkar inte bli ingenjör för att släktforska.

All nyfikenhet som väcks för alla dessa människors liv. Yrken, moden, fattigdom och välfärd. Knäppa idéer och kloka. Inte visste jag att klensmed var ett viktigt yrke i textilindustrin på 1800-talet.

Vilse i pannkakan.

Håhåjaja



Farfar släktforskade en liten period i samband med att han gifte sig 1910. En mycket vacker kartong 153x76. Kvinnorna med rött bläck och männen med svart. Utgångspunkten var deras gemensamma blivande barn.
Men han verifierade aldrig varifrån han fick sina uppgifter. Vet att han satt på Kungliga Biblioteket i Stockholm och letade i arkiv.

Kartongen är så vacker och ömtålig. 

Hur ska jag vårda min skatt och förädla den?

Kommentarer
Postat av: Marion

Värmland? JA! När kommer du? Jag har mat och husrum i östra nedre kanten av Värmland.

2011-01-09 @ 13:23:17
Postat av: Evamaria

Försök att scanna in den hos ett proffs - en fotoaffär! Sen kan du dela med dig av det när det är digitalt hur många gånger som helst :)



Kolla med "Habina" hur hon för in sina hästar i en databas - systemet borde la funka för folk också?

Håll oss underättade! :)

2011-01-12 @ 19:59:23
URL: http://www.suff.se
Postat av: [email protected]

Jodå EM jag har ett släktforskningsprogram som jag petar in mina fynd i. Det är finesserna och sidofynden som ska in på rätt plats i helheten. Att skapa överskådlighet utan att det blir rörigt.

2011-01-13 @ 08:06:19
URL: http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: [email protected]

Jodå EM jag har ett släktforskningsprogram som jag petar in mina fynd i. Det är finesserna och sidofynden som ska in på rätt plats i helheten. Att skapa överskådlighet utan att det blir rörigt.

2011-01-13 @ 08:07:11
URL: http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0