Konstruktör sökes

Är lite rörig i huvet



Tänk dig att du traskar omkring i skogen och letar efter svamp. Eftersom du är en rackare på att hitta svamp så blir korgen snart nog rätt tung att bära. (Självklart använder du korg, om inte, kan du sluta läsa här.)

Nåväl,
Problemet; det är inte bekvämt med fem kilo svamp när du måste hålla ut korgen från kroppen. Får liksom nästan som arbetsskador! 

Kan någon smart människa konstruera en luftig lätt korg som rymmer minst fem kilo kantareller, som inte slår mot benen, som du med avslappnad, rakt nerhängande arm orkar bära några ljuvliga svampletartimmar i skogen?
Den får inte vara för djup, för då måste du lyfta upp den vid stubb- och stenpassager.
Den får inte vara för vid upptill, för då släpar man hem onödigt mycket barr, kvistar och löv som vill åka snålskjuts. Dessutom riskerar rågen av kantareller ramla ur på hemvägen.
Den måste stå stadigt för sig själv, när man röjer upp i kantarellkolonierna. Det är inte roligt att plocka samma svamp flera gånger.

Någon?

Jag erbjuder mig att testköra.


Kommentarer
Postat av: Ylva

Så fina rör!!! Men korgen, det få anstå...

2010-09-03 @ 14:57:27
URL: http://ylvasmedberg.se/Dagens
Postat av: Cicki

Det finns redan, näverkånt (eller hur det nu stavas, det låter så i alla fall).

Det hade vi alltid när vi plockade lingon med mormor och morfar. Den har man på ryggen. Borde funka lika bra till svamp.

Jaa, en del saker var bättre förr:)

2010-09-04 @ 15:24:15
Postat av: Sara

jag e ledsen läste klart fast jag plockar i påse.. jag äger ingen korg och påsen passar bättre i fickan när man rider, dessutom ger den samtidig bruks träning.. Måste väl vara 2 korgar ett bra bärrep och ha dem över axlarna

2010-09-05 @ 19:58:56
Postat av: Susanne S

Jag har en hink i varje hand. Två plastpåsar i varje ficka om ifall och ibland en stor hund i koppel som drar. Ja det där med ryggsäck låter bra.

2010-09-08 @ 08:29:31
Postat av: [email protected]

Näverkonten använde vi i vår familj när vi plockade lingon. Pappa bar på den och vi letade upp honom med jämna mellanrum och tömde våra hinkar.Igår plockade jag svamp en stund. Mest Svart trumpetsvamp som ska torkas, lite trattisar som också torkas när det är små mängder, kantareller i två sortiment, de pyttesmå runda som är värsta "festsvampen"(förvälls och fryses in för sig) och de större som skärs ner, förvälls och fryses in.Rensar all svamp i skogen, så nu insåg jag att jag vill ha en korg med flera fack. Jag har pepperskassar som reserv uti fall att jag hittar mer än korgen rymmer.

2010-09-08 @ 16:36:58
URL: http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Evamaria

Hörde att du gett bort en massa svamp!! :) ordet flyger fort häruppe ;) Nu är vi inte grannar längre, men kollegor! :) Vissa ska inte säras på - eller hur. Tänk att de gift sig på torpet!

2010-09-12 @ 10:14:18
Postat av: [email protected]

Va, gift sig, här i skogen, de va rackarn! Har hela frysen full med svamp. Sonen som åker till Stockholm nästan varje helg, tog med sig en frysväska med kantareller till tjocka släkten så sent som igår.

2010-09-12 @ 12:56:28
URL: http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: [email protected]

Idag pajade storkorgen, helt utsliten av allt kånkande i skogen.

2010-09-14 @ 21:25:24
URL: http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0