Ärthjärna

.....känner mig utpekad som en sådan eftersom jag inte omedelbart håller med om att alla vargar ska skjutas bort ur Sverige.
Annars förståndiga män, i den utsträckning nu en man kan kallas förståndig, blir oresonliga om de är jägare. Då vill man utrota vargen. Är det en åsikt som ligger i fickan på de gröna kläderna man köper som jägare?
Hur jag än frågar för att försöka förstå det hela ur deras perspektiv så blir jag bara mer konfunderad.  De hävdar att det
 -ska vara balans i skogen
 -stackars jakthundar som slits i stycken
 -du som har får borde väl veta bättre
 -vargen äter upp viltet i skogen, kommentarer överflödiga.
- de är inte naturliga, de är utplanterade från Kolmården av vargälskare(hör tonfallet)kommentarer överflödiga.

Nu har jag funderat ett bra tag och blivit övermogen som ett sött gammalt plommon med getingar i. Nu vill jag berätta om hur jag ser på det hela kring vargar, jägare, balans, hundar och får.
Detta är en varg som jag själv fotograferat i hägn på Nordens Ark i Bohuslän 2007.



I Sverige finns nu 200-230 vargar.

150.000 rävar
>50.000 vildsvin, 2004 sköts 18.000 djur.
300- 400.000 älgar varav 100.000 skjuts varje år.
Rådjur 1997 sköts 210.000 djur, 2005 140.000 djur
Hjortar har man mindre kläm på, men här där jag bor och jägare är så oresonliga, ligger dom i slamsor längs järnvägen och i diken. Kompisen räknade från köksfönstret till 45 dovhjortar samtidigt på vallen utanför. Dom är många, väldigt många och jag efterlyser siffror på hur många.Vet nån? Hur letar man reda på det? Kronhjort och Dovhjort alltså.
De äter tonvis med gröda varje år som bonden skulle lagt i sin lada.
Oräknat alla harar, fåglar, kräldjur, möss och sork och lämmel samt inte minst alla redan döda djur.
Är detta balans mellan rovdjur och bytesdjur?

Läst i Aftonbladet idag, Gunnar Gillberg, forskare, Göteborgs Universitet.
Mellan 2000 och 2005 dödades och skadades 7.508 hundar, varav 7.252  i trafiken, 135 vådasköts av jägare!!!!!
78 dödades eller skades av rovdjur alltså även lodjur, järv, örn och björn, inte bara varg.
Koppel är en bra uppfinning förutom att vargen är väldigt glest spridd i landet, här i Sörmland 1 (en) varg som man begärt skyddsjakt på????!!!! Länstyrelsen avslog begäran. Gula hunden går lös med oss i skogen och har det bra, varje dag året om utom vid älgjakten för då vågar ingen sig ut.
Är vargen ett hot mot hunden? Ja, det är den, men hur stort är hotet, börja räkna nu!
Jag tycker vi begär skyddsjakt på lite bilister, de är ju livsfarliga.

Mina får då! Mina får kan stängas in i hus eller bakom elstängsel och har man inget hus så duger elstängsel bra och det får man till och med bidrag för i vargtäta områden.
Hotar vargen mina får? Klart den är, men hur stort mer än i någons fantasi, räkna efter. En varg i Sörmland!

Vem är jag?
Uppvuxen i en jagande familj och i deltagit många, många drev på älg. Gemenskapen är fantastisk och håller år efter år. Har inget emot jakt, bara vissa testesteronstinna, skottkåta jägare.
Jag har hund, jag har katt, jag har höns och ankor och hästar och får. Jag är uppvuxen i Stockholm, har bott på landsbygden i Dalarna, Småland, Värmland och Sörmland sedan 16års ålder. Jag är högskoleutbildad.

Är jag en Ärthjärna?



Kommentarer
Postat av: Ellinor Karlström

Hm... I sådana fall är jag också en ärthjärna. Förstår inte varför vargen är ett sådant hot. Uppe hos mina föräldrar är det björn man pratar om, men inte sjutton blir det någon hetsjakt på den heller.



Nä, vargar är fina och förtjänar att leva precis lika mycket som andra rovdjur. De där galna "jägarna" kan gott återkomma när vargen far omkring i Uppsala (som för övrigt hararna gör...).

2009-03-09 @ 21:30:07
URL: http://habina.blogg.se/
Postat av: Lisa

Heja dig!

Håller med dig! Jag är själv jägare (har examen men jagar inte aktivt) och förstår inte hur 1 stackars liten varg kan skapa sån hysteri. Se till att skjuta av vildsvinen istället!



Dessutom är vargar vackra och har lärt oss otroligt mycket om våra bästa vännen, hundarna!

2009-03-09 @ 23:05:54
URL: http://ellabus.blogg.se/
Postat av: Sonja

Underbart att läsa. För varje gång jag hör om vargobsevationer blir jag glad. Första gången för över tjugo år sedan blev jag lite osäker och hade hundarna kopplade i hela två dagar. Tänk att de finns så nära oss utan att skada eller störa varken mig eller mina djur. Igår såg en arbetskamarat tre vargar i Österåker där hon bor. En promenerade förbi hemma hos oss på trettondagen mitt på dagen. Tyvärr var det bara grannar som såg den.

2009-03-10 @ 09:36:06
Postat av: Pia

Hmmmm. Vi har ju nuddat det här ämnet tidigare du och jag och jag vet att du läst på och funderat en del innan du skrev det här inlägget. När du skriver det så här och har dom här siffrorna så låter det väldigt bra som du skriver och allt kan bevisas genom statistik. Jag håller med om att det finns en del testosteronstinna alfahannar som blir som förbytta när dom hör ordet varg och utan eftertanke skulle kunna skjuta ner varenda en dom ser.

men dom flesta av oss jägare vill inte alls utrota vargen. Men det du skriver Jennika är inte heller hela sanningen. Har inte just nu alla siffror framför mig men det stämmer inte att det endast finns 1 varg i Sörmland. Det stämmer inte heller att det endast finns 250-300 vargar i Sverige. Det finns betydligt fler.

45 dovhjortar utanför köksfönstret är absolut inte vardagsmat. Hos oss finns endast enstaka, däremot har vi gott om kronhjort. Vad som däremot har minskat så är det hare och rådjur. Hare finns det väldigt ont om hos oss och det beror inte på att det jagas så väldigt mycket.

Vildsvinen har vi alldeles för mkt av. Förmodligen mkt deras fel att småvilt minskat.

Att vargen rör upp så mkt känslor tror jag beror på så mkt mer än det du har räknat upp.

Vargen är ett djur som skrivs om i sagor. Den är så otroligt mytomspunnen. Den framställs som elak. Man pratar om vargar och varulvar, blod och död i samma meningar.

Vargen lockar och skrämmer. Det finns exempel på vargar som har rivit hundar som varit ute på sista kissrundan ute på tomten. Vargar som har bitit ihjäl barn som lekt ute på tomten. Fåruppfödare som trots elstängsel fått 20-30 lamm rivna på en natt. Åtskilliga är jakthundarna/familjehundarna som blivit dödade av varg.

Så vill vi inte ha det! Men dom flesta av oss vill att vargen ska finnas i dom stora skogarna, likadant som vi vill att björnen ska finnas i dom stora skogarna. men vi vill inte att dom ska komma nära våra hus och hota våra familjer, barn och husdjur. Ett problem är kanske att just dom här förrymda Kolmårdsvargarna är uppfödda i fångenskap och är inte tillräckligt rädda för människan och kan därför bli närgångna.



Men med risk för att bli kallad egoist så säger jag att självklart ska vi ha varg här i landet, men inte hos mig på mina marker och nära min familj och min lilla tax. Och vill jag titta på detta vackra fascinerande djur så bor jag ju nära Kolmården.....



Diskuterar gärna vidare med dig i det här ämnet en annan gång men nu ska jag inte ta upp mer plats här i din blogg.



Kram

2009-03-10 @ 09:43:15
Postat av: Smultron

Bra skrivet, jag håller med.

2009-03-10 @ 09:56:27
URL: http://smultronsmultron.wordpress.com
Postat av: Lena W J

Ja jag är inte imot varg,men när den går utanför hästhagen då är det inte roligt.Vi har endast 3 rådjur kvar här,det gick en älgko med 2 fjolårskalvar här i förra veckan,vet inte hur det är nu.För 2 veckor sen red jag på ett kadaver efter en älg.Vargparet väntar valpar nu i vår.Och så känner man ORON inför sommaren med små kalvar i hagarna,och ev. föl.Och till dessa får man inget bidrag till elstängsel,det finns inga fårbönder här omkring. För några årsen tog vargen en shettis här i bygden.Finns det ingen mat i skogen så tar de tamboskap.Men samtidigt är jag facinerad av vargen.Var ute och hörde den yla igår.det gick kalla kårar längs ryggraden då.Men det är bra konstigt att vargen bara ska finnas i mellan Sverige (Värmland,Dalarna,Sörmland,Närke,Dalsland).

Men visst kanske det skulle vara jaktsäsong på varg också,som det är på lodjur och att det är ett visst antal som får skjutas,så kanske debaten lugnar sig lite.Jag tror det är just det att man inte får jaga dom som gör att det är så HETT. Är gift med en jägare som resonerar så.Har ingen jakthund,går ut i skogen och sätter sig och njuter av friden som skogen ger och kommer det ett lovligt byte så kanske han skjuter (ibland så har han kameran med då skjuter han hellre med den)Det tycker jag är en sund jägare. (Om alla ändå var sådana.)För det finns jaktidioter.



Kramiz

2009-03-10 @ 12:22:40
Postat av: Lotta

Bra skrivet Jennika! Jag håller med dig i dina åsikter! tummen upp

2009-03-10 @ 21:26:59
URL: http://www.nogg.se/charliesfamilj
Postat av: Emily

Överlag så är reaktionerna alltid så extrema nuförtiden tycker jag.



Även om det kan vara svårt att tro så är alla hundar vargar långt inne, även den lilla taxen. Hur hade det gått om våra förfäder var lika hysteriska som vi? Det hade inte funnits tama vargar iaf...



Men samtidigt, jag vet hur jag själv kände i somras och höstas när vi hade varg inpå knuten här hemma. Fast det som var otäckt med den vargen var att den var helt orädd för männsikor, ngt som inte är naturligt.



Jag tror vi måste hitta sätt att samexistera med alla djur, och låt djuren reglera antal själva i första hand. Då får vi friskare stammar med bytesdjur och jägarna kan skjuta paintball kulor istället ;)

2009-03-10 @ 21:59:27
Postat av: Emily

hela mitt inlägg försvann....

2009-03-10 @ 22:03:16
Postat av: Pia

Det är ett intressant ämne det här som definitivt rör upp känslor.

Min tax härstammat definitivt från vargen. Han är ett rovdjur som utan att tveka klipper en råtta eller harunge om han får chansen.

Och våra förfäder var inte lika hysteriska som vi men dom jagade varg och björn och klädde sig i deras skinn. Människor och djur levde inpå varann och hade respekt för varann.

Utvecklingen har lett till många bra och många dåliga saker.

Om vi nu tar detta med vargarna så har det bl.a lett till att vargen är inte rädd för människan i samma utsträckning som när den jagades av våra förfäder. Detta gör att den då kan bli lite för närgången och detta gör den farlig.

Men låta djuren själva reglera antalet låter jättebra och väldigt fint men jag tror inte riktigt på det.

Tänk efter vad följderna blir..... Och då tänker jag inte bara på vargen. Det får följder för våra grödor, vår skog, trafiken, osv. En del blir kanske bättre, en del blir kanske sämre, vad vet jag....

Ju mer man tänker på det ju större blir det och ju mindre kan man greppa vad följderna kanske kan bli.......

men spännande är det!

2009-03-11 @ 14:20:57
Postat av: Lars-Göran

OJOJOJ.....Jennika du kan verkligen konsten att röra, beröra och uppröra!!

Ett hett ämne, det får gärna finnas varg så länge den inte kommer nära mej eller mina djur. Förstår tillfullo dom som inte vill ha den! Vet en fårägare som hade el i fårnätet +2 trådar med el ovan för där vargen elegant hoppade över!! Så det där med att hägna in tror jag inte ett smack på! Jag menar vad gör man inte för en bit choklad? Alltför ofta är det ju de som INTE är drabbade på någotsätt eller bor långt ifrån, som tycker att vi ska ha den kvar. Likadant är det ju med vildsvinen oh dom måste vi ha, dom har ju så söta kultingar, men om dom förstör för hundratusentals kronor för lantbrukarna (har ni haft dom i slåttervallen? 20 tundlan total förstört för min far i vinter) då säjs det inget MEN kommer dom in i villaträdgårdarna eller som det var här på den fina GOLFBANAN då skulle dom skjutas, golfklubben ha ersättning och betald inhägning! Då först blev det fart på politikerna, för dom spelar ju golf........

Nej det finns en anledning till att vildsvin, varg och hjort en gång är decimerade!! Hjorten har ju en lite annorlunda "matkultur" än älg och rådjur, därför är den ju också en gång decimerad. Nej jag är för en stark reglering av ovannämnda djursorter.

2009-03-11 @ 19:05:13
Postat av: Ulrika

Varför skulle tamdjur har större exostensberättigande än varg?

2009-03-12 @ 08:40:28
Postat av: Ulrika

Varför skulle tamdjur har större exostensberättigande än varg?

2009-03-12 @ 08:40:50
Postat av: Sara

Finemang Jennika! Hos oss finns ingen varg men nog sjutton hittar man andra fiender (med och utan vingar) mot sina tamdjur. Det verkar ligga i människans natur.



Ett vargfritt samhälle löser inte våra "problem" ville jag bara säga.







2009-03-12 @ 10:35:31
Postat av: Efwa

WORD Jennika!!



Det bästa jag hört en jägare säga på radio var ändå: "Nu när vargen kommit tillbaka börjar älgarna röra sig så onaturligt. De är skyggare, springer vid varje ljud och syns knappt."



Vi i skandinavien får lösa det på samma sätt som i södra europa. Varför är de så duktiga på att leva med varg men inte vi? De är vana och har levt med varg i århundraden. Vi är rädda för att vi är okunniga.

En varg dödar inte 20-30 får på en natt. Men tamhundar gör. Ett fall med vad man trodde var lodjursrivning av föl för några år sedan (med experters utlåtande) visade sig vid DNA-test vara hundar, dessutom troligen grannens.



Jag är inte orolig, vi har haft varg här i stockholm också. Minst två vi vet om av olika skäl (påkörning, avskjutning) och man kan anta att det finns ett antal fler. Vi har sett dem runt huset och runt stallet.

Jag är inte rädd, varken för mig, mina barn eller hunden.

Pratar vi stockholm kan vi dessutom anta att vargen är betydligt mer trängd och stressad i dessa miljöer och kan vara betydligt mindre stabil. Men jag är ändå inte orolig.

2009-03-16 @ 12:50:13
Postat av: Recurven

Det var väldigt bra skrivet. Det där med skyddsjakt på bildårar håller jag med om fullständigt. Tror du det finns någon bildårejägareskola dår man kan utbilda sig och ta bildårejägarexamen?? Jag är villig att delta.

2009-03-16 @ 20:53:39
Postat av: Jennika

Träffade några av traktens jägare ikväll som ojade sig över alla vildsvin, dom är ju bönder samtidigt. När vi, Herr Olsson och jag, tyckte att vi kunde välkomna vargen som vildsvinsdecimerare och viltbalansare, så leddes pratet in på annat istället. Mink, bäver, gösen, aborren och gäddan, skabbräven och ala jakttornen som måste underhållas. vojvojvoj! Det är inte lätt och ha hobbies, vi hästfolk måste ju hobbymocka.

2009-03-16 @ 21:41:06
URL: http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Katta

Kanon Jennika.

Min son hade en uppgift i skolan om just vargen och vargjakten. Där fick han fram att: Den senaste dokumenterade attacken på en människa i Sverige var på 1800-talet.

Det är ganska intressant tycker jag när vi människor är så rädda för vargen. Klart jag tycker synd om alla fåren som blir attackerade och skadade. Han kan väl gå in och ta en och sen käka upp.... hade räven här om dagen och hon tog fem hönor av mig, nu vart hon störd av maken som vaknade annars hade hon nog tagit fler. Men räven hade säkert ett gäng med hungriga ungar i grytet, men hon behöver väl inte ta mina hönor, det finns ju grannhöns;O............

2009-06-06 @ 21:32:24
Postat av: KoRn-Master

Varför ha djur i fångenskap över huvudtaget? Jag är Vegetarian och har aldrig ätit kött och kommer aldrig heller att göra det. Så ni får ta konsekvenserna av att ni har djur i fångenskap! Liksom vargar som är ute efter mat till exempel. Folk som säger sig äga djur är bara idioter. Och en varg tar ditt får så vill du självklart att vargen ska skjutas vilket är fel! Jag skulle skydda vargen. Du visste ju att det ändå skulle sluta så om du inte hade låst in dom i ett hus. Då har du bara dig själv att skylla. Du bär ansvaret för djurets död inte vargen. Därför borde du skjutas. Inte vargen som inte har en aning om att just du äger fåret. Vilket är patetiskt egentligen. Hur kan någon äga en levande varelse? De verka vara värsta diktatorn. Jag äger djuren och jag äger den människan. Det låter liksom så. Och om det inte behagar mig så ska det djuret skjutas! Är det sådan du egentligen är?

2009-06-08 @ 21:58:09
Postat av: Jennika

Ja du, Kornymaster.Du har har en hel del på hjärtat och jag gillar skarpt att ta del av andras åsikter.

Jag är av den uppfattningen att vi människor enligt evolutionen är allätare. Att vi äter det mesta från växtriket men också en del från djurriket, precis som vargen. Alltså har vi människor lärt oss att "äga" djur för överlevnads skull. Jag har inga problem med att slakta djur och äta upp dom. Det är deras liv jag ansvarar för. Att de har det väl den tid de lever. I utbyte får de mat,trygghet och skydd mot väder, vind, parasiter, sjukdom och rovdjur. I mitt fall innebär det elstängsel och hönsnät. Jag skulle bli mycket ledsen ifall vargen tog mina får, men jag skulle inte kräva hans liv för det. Det finns skydd och det heter elstängsel med fem trådar. Mycket effektivt. Idag har jag tre trådar men är inte jätteorolig.

Vissa djurarter är viktiga ur livsmedelssynpunkt andra ur bevarandesynpunkt eller mångfaldsynpunkt.

Mina får ur livsmedlessynpunkt och för att de är mästare på att tillsammans med hästarna skapa fantastiska beten. Mina höns för att bevara en nästan utdöd hönsras från Öland och vargen i skogen för att vi har råd i Sverige med den mångfald som skapats de senaste 50 åren med en klok och omsorgsfull jaktpolitik.

2009-06-08 @ 22:31:37
URL: http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Jennika

Ja du, Kornymaster.Du har har en hel del på hjärtat och jag gillar skarpt att ta del av andras åsikter.

Jag är av den uppfattningen att vi människor enligt evolutionen är allätare. Att vi äter det mesta från växtriket men också en del från djurriket, precis som vargen. Alltså har vi människor lärt oss att "äga" djur för överlevnads skull. Jag har inga problem med att slakta djur och äta upp dom. Det är deras liv jag ansvarar för. Att de har det väl den tid de lever. I utbyte får de mat,trygghet och skydd mot väder, vind, parasiter, sjukdom och rovdjur. I mitt fall innebär det elstängsel och hönsnät. Jag skulle bli mycket ledsen ifall vargen tog mina får, men jag skulle inte kräva hans liv för det. Det finns skydd och det heter elstängsel med fem trådar. Mycket effektivt. Idag har jag tre trådar men är inte jätteorolig.

Vissa djurarter är viktiga ur livsmedelssynpunkt andra ur bevarandesynpunkt eller mångfaldsynpunkt.

Mina får ur livsmedlessynpunkt och för att de är mästare på att tillsammans med hästarna skapa fantastiska beten. Mina höns för att bevara en nästan utdöd hönsras från Öland och vargen i skogen för att vi har råd i Sverige med den mångfald som skapats de senaste 50 åren med en klok och omsorgsfull jaktpolitik.

2009-06-08 @ 22:32:21
URL: http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0