Boklån

Fick en bok av sonen för drygt ett år sedan. Mycket bilder. Både gamla och nya. Bläddrar ofta i den. Fantasieggande.
Söta Sonja lånade den och bläddrade hon också. Fick tillbaka den igår och då måste jag ju bläddra lite igen. Kollar noggrant på de bilder som det är hästar på. Förstås.
Spanar in alla detaljer i seldonen och vagnarna. Hur gjorde dom och varför?  Kolla in däckeln på de olika hästarna. De ser olika ut. Bilden är från 1880-talet.
Så roligt att få tillbaka boken.

Idag skulle vi på samma plats se fyra Volvo S70, några VW Golf, en blå och en röd Passat, en Ford Mondeo och en Fiesta och mängder med andra bilar som jag inte kan namnet på. Vår tids bruksföremål som finns i nästan varje familj.

Då stod hästarna parkerade på tre ben och malde på tomgång, allt med pigor och drängar handlade av landsbygdens varor. Antagligen var de flesta hästar hyfsat välskötta, annars skulle de väl inte fungera, får man hoppas.

I morgon ska jag städa min tids häst, den röda Passaten och fylla på spolarvätska.

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag botaniserade på en gammal vind med 100 åriga hästprylar på för ett tag sedan. Det mesta känner man ju igen som stuptyglar och liknande men vissa remmar krävs gamla bilder och granskande ögon för att förstå användningsområdet för. Oerhört intressant.



Hur gick det med däckeln du köpte på Bruks SM? Har du använt den ännu?

2009-01-18 @ 13:58:03
Postat av: [email protected]

Pinge har hjälpt mig att tänka; 1. svart läder på den nya "selkroken"ihop med min fina coller och nyinhandlad baksele med linhållare. Blir värsta lyxekipaget.

2. Samma selkrok ska också gå att kombinera med min tyngre arbetssele, då ska gången med enaxlad vagn bli bekvämare.

Inget är gjort än. Är lite långsam av mig. Måste köra ihop lite pengar först.Eller sälja Hectorsadeln, håhåjaja!

2009-01-18 @ 17:26:16
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0