Gult eller grönt - eller båda

Får inte ihop det.
Vi ska köra mindre med våra bilar, byta till snåla, gasiga eller alkoholdrivna bilar. Miljarders kronor läggs ut på att berätta det för oss bilister.
Vi knotar på och försöker vara politiskt korrekta. Kikar alltsom oftast på färddatorn för att följa bränsleåtgången och vi går kurser i ekodriving. 
Ja, det finns ingen ände på ansträngningarna. 


Hur kommer det sig då att vi numera här ute på vischan ser en GUL postbil vid 13-tiden och sen en GRÖN Bringbil en halvtimme senare. De delar ut några kuvert var.
Dubbelt så många bilar, Dubbelt så många mil, Dubbelt så många liter bensin. Lika många brev!
Nog för att konkurrens är bra för det mesta, men finns det ingen miljöprövning här?
Osmakligt!
Hur går det ihop? Hur försvarar man detta?
Jag fattar inget och är glad att jag inte finns med i knäppgänget som gav grönt ljus för denna dumma nyhet.
Nästa gång ska jag lägga ett ord i vargdebatten, himla aktuellt här hemma.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du skriver så himla BRA! Kram

2009-02-08 @ 19:02:47
Postat av: Pia

Sånt här funderar jag också mkt på. Ta tex det här med färdtjänsten...... Det kommer en stor taxi från Vingåker och hämtar en dam i Björkvik som ska åka 1 km till mig på mottagningen. Sen har hon ett besök på kanske 15 min. Taxin har inte tid att vänta eftersom den har en annan hämtning inbokad i sitt tajta schema. Efter damens besök blir hon hämtad av en annan taxi som kommer från Bettna och som kör henne hem. I Björkvik finns ett taxiföretag som inte kan ta dom här lokala körningarna eftersom färdtjänsten handhas av ett annat taxiföretag som har sin bas i Vingåkerstrakten.... Detta är en av dom saker som inte jag får att gå ihop i vårt miljötänkande samhälle.

Kram

2009-02-09 @ 10:14:55
Postat av: Pinge

Jag har också funderingar...



Varför måste svensk vodka åka lastbil till Tyskland först bara för att bli omlastad till personbilar och sedan åka tillbaka igen???

2009-02-10 @ 08:44:39
URL: http://www.pinge.eu
Postat av: Ellinor Karlström

Jennika! Hälsa herr Olsson att han har helt rätt om Vilje... Vänta bara tills jag är klar med all statistik! :-D

2009-02-10 @ 12:48:10
URL: http://habina.blogg.se/
Postat av: Pia

Va!!!! Åker vodkan till Tyskland?

Man slutar aldrig förvåna sig!

2009-02-10 @ 13:22:46
Postat av: Recurven

Tänkte önska en trevlig Valentin!

Jag kan också fundera på knasigheter:

Polarbrödet som bakas i Skåne åker bil upp till norrland för att få kallas polarbröd, är det vettigt då? Jag bryr mig inte var det bakas bara det smakar bra och är gott!

2009-02-14 @ 23:19:38
URL: http://blogg.passagen.se/recurven

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0