Kungens Kurva

.......är ett namn, ett begrepp.
Vi vet var den ligger.
Vi vet varför den fick namnet.
Det är lätt att kolla upp   http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungens_Kurva
Utan de händelserna som gav den namnet skulle det vara en en himla vanlig kurva som ingen tänker på  - så obetydlig att den knappt finns. 
Stallbacksfilosofen har funderat;
Längs småvägarna på en av grannarnars mark, för övrigt en av Sveriges största privatägda fastigheter, står det lite här och där små gröna skyltar. Hultet, Timmermon, Skovelbacken, Sjögöle Bastäng och många till som jag inte hittat än.
Jag gillar de små gröna skyltarna, de får mig att fundera och fantisera.
Vad berättar de om stället?
Vad berättar de om den som gav stället namnet?
Varför finns namn?
På folk - för att man ska veta vem man pratar skit om.
På folks husdjur - för att man ska veta vilken hund man  pratar skit om.
På gator och torg - eftersom man lätt villar bort sig i stan - man vill ju inte hamna hos nån som man pratar skit om. 
I stan finns det massor med skyltar och siffror som berättar precis var man är.
På saker och ting - för att vi inte ska ta fel på motorsågen och elvispen, det är faktiskt olika saker.
Men ute på bygda då? Det finns ju inte gröna skyltar överallt.
Herr Olsson körde på ett rådjur i morse, som sprang till skogs(inte Supermorsan). Jag fick då i uppdrag att ringa eftersöksjägarna och beskriva var de skulle börja leta.
Det blev uppenbart för mig att vi behöver gemensamma namn och begrepp för att reda ett sådant telefonsamtal.
Det har jag funderat på hela dan.

... å Svea me!

Kommentarer
Postat av: Lars-Göran

Det är härligt när man får lite historia om platsen. En av våra sommarhagar kallas för skräddarlyckan just för att det imitten av 1700talet fanns ett litet torp och där bodde en skräddare!

Eller sprängämnesrundan, här fanns en fabrik som tillverkade sprängämnen 1941 flög allt i luften och idag är det mest granskog, MEN NAMNENlever kvar och med det historian=kulturärvet! Ha det bra/ Mr UDDA

2008-10-09 @ 17:01:55
Postat av: Eva (Prillan)

Och vi bor längs Drottninggatan pga att det färdats en drottning (vilken?) här på 1600-talet!!

Drottninggatan ligger i Älvan och slutar med Lickstabacken som är en grupp med 3-4 hus! Själva bor vi i Björkdungen och vad jag vet har det alltid funnits en dunge med just björkar här! (Lite jobbigt att vara pollenallergiker bara!!)

Visst är det kul med gamla namn.

2008-10-09 @ 18:31:10
Postat av: Sara

Och vi har "döpt om" vår fastighet till Boge Brunns Värdshus eftersom vi haft så mycket vatten i grunden under vintrarna och för att dörrarna alltid står öppna för gästande vänner :-D



Min svärmor åkte kälke i Rackarbacken i Visby och själv smygrökte jag vi sjön Gömmaren.



Hundens två bästa vänner heter Curry och Chilli vilket skapar onödigt höga förväntningar vid tillagning av kryddstark mat.

2008-10-10 @ 09:28:14
Postat av: Lotta

Och där lärde jag mig varför det heter just "Kungens kurva". Din blogg är lärorik! ;O) TUR att det inte var supermorsan de körde på... pustar ut Trevlig helg!

2008-10-10 @ 11:36:03
URL: http://nogg.se/charliesfamilj
Postat av: Jennika

Och jag och lill-Tore(för att skilja honom från Herr Olsson)har just avslutat ett samtal om begreppet rågång, alltmedan vi gick i en rågång på Uggleberget, där det finns massor av svamp. Svart trumpetsvamp, Kantarell, Brandgul trumpetsvamp och Trattkantarell. Nu ska vi pusta en stund innan det är dags att köra hem en skock skolungar från skolan med lilla bussen.

God helg på er alla kända och okända vänner.

2008-10-10 @ 12:06:39
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Pinge

angående rackarbacken som sara skrev om så tror jag att där har betydligt otrevligare saker skett förr i världen..

Gårdsnamn/bynamn är riktigt intressant. Ofta är de mycket gamla.

2008-10-11 @ 11:30:02
URL: http://www.pinge.eu
Postat av: Efwa

Jag älskar dina funderingar!!

2008-10-11 @ 11:31:12
Postat av: Recurven

Galjbacken finns ju inne vid Nyköping. Där hängde de folk under tiden för gästabudet. 1317. På Gotland finns många roliga namn, ett jag gillar är Kräklingbo. Själv bor jag i församlingen Svärta, just nu gör det skäl för namnet. Det är kolsvart ute. Ha dé !

2008-10-11 @ 23:02:25
URL: http://blogg.passagen.se/recurven
Postat av: Sara

Oxbygget ja här rastade folket och bytte oxar när de drog kanoner från Stafsjö till Sandviken och vägen heter ff kanonvägen...



Det är egentligen mycket som vi kan lära av dessa gamla namn

2008-10-14 @ 15:38:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0