Vingslag och många frågor.

En stilig ung man. Han heter Richard.
Han är allvarlig, stolt och högtidlig. Han har en eller möjligtvis två ringar på sin vänster hands ringfinger. 
Är han förlovad? Eller är det en ingenjörsring.?
Vad är det för uniform?
När är bilden tagen?
Det är "Atelier Kaudern på Hamngatan 5 i Stockholm som tagit bilden runt 1905.
Lite drygt 100 år sedan.



Låt oss låtsas att det är 1907 den 7 December. Han är 27 år gammal och har ett kaotiskt förhållande med en kvinna som ofta  nämns "To" i dagboken.
Ur Annotions-kalendern 1907  lördagen 7 december.
"Byrån. Uppvaktning med Schmidt i Lantbruksstyrelsen. Välvillig. Väntar på att hålla föredrag i skeppsbyggerikonferesen till 11.30 e.m. onsd. Något eftermiddagsjobb hos Byrån. To drar hem en vikarie och lär få behålla honom. Kemgeris död väntas."
Dramatisk ung man!
Just ordet Kemgeris är svårt att tyda, kanske har jag läst fel.
Undrar hur det går med To? och vem är Kemgeris?

Kommentarer
Postat av: Jaana

Wow!



Häftigt! Spännande!



Vilken fin bild! Men mannen ser ju snarare ut att vara 14 än 25...

2008-12-08 @ 16:58:23
Postat av: Evamaria

åhhh.. Jag har en oöppnad kista av gamla brev och dagböcker från en släkting som lär vara för känsliga för att läsas!! Har lovat min pappa att inte läsa dem förrän han är borta - för det lär vara sprängstoff! Lovade jag det inte, fick jag dem inte - han tänkte elda upp dem...

Nu blir jag sååå sugen på att läsa dem när jag läser det du hittat!!!

Men jag håller vad jag lovat - pappa är sååå gammal så det dröjer bara ngra år tills det är fritt fram.

2008-12-13 @ 10:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0