Digitalis, mina nya inhysingar

Ibland får man gäster man inte bett om, och som visar sig vara jättetrevliga. I spåren av vår vägomläggning häromåret så planterade vi en fin liten lågväxande häck förra våren. Blekingebon grävde en jättelångt dike med snörrät precision och i diket la vi finaste kompost från gödselstacken. Ner med de ynkliga små "Little Princess"( en spireasort). Det växte så det knakade och nu ett år senare ser det ut så här!??



Mängder med jättestora, jättevackra Digitalis, Fingerborgsblomma på svenska, har invaderat utrymmet som var tänkt till "Tores häck"
Hur i hela fridens namn kom dom dit?
Har aldrig haft sådana här under de 20 år vi bott här.
Kan någon botaniskt kunnig klura ut hur dessa inhysingar plötsligt bestämt sig för att bo här?

Kommentarer
Postat av: Susanne Söderlund

Hej. Vi har också fått massor av dom. Ej sådda av oss heller. Jag har en teori om denna vinter. Om du tittar så har vi massor av vissa saker. Som om dom ropar titta vi klarade oss. Sen har mycket gått åt pipsvängen mad andra typ växter. Halva träd som dött ex. Jag har sett massor av ormar. Nära hemma och flera som man får väja åt dom på vägen. Mycket länge sedan som jag såg så mycket orm, bromsar och andra insekter och vissa växter . Håller med dig om att det är konstigt men visst kan jag ha lite rätt? Kram

2010-07-06 @ 21:38:02
Postat av: Eva

Samma här, ovanligt mycket orm och stora bromsar. Är glad att min stora ros "Superstar" klarade sig den finns inte att få tag på längre.

2010-07-07 @ 08:38:33
Postat av: [email protected]

Inte vet jag. Hade lite funderingar på att vi rotat runt i gammal orörd jord när spireradiket grävdes och att vi "piggade" upp gamla Digitalisfrön som legat i dvala. De är ju tvååriga och det skulle i så fall stämma med när vi började gräva diket. Kanske fanns det Digitalis här i gamla tider. Stället har varit bebott i många hundra år och bostadshusen har växlat platser genom tiderna.

2010-07-07 @ 22:40:29
URL: http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0