Projektarbete

Nog kan man kalla det för projekt alltid. Det började med att jag för länge sedan och varje år önskade mig ett nytt hönshus. Så fyllde jag då sextio år för nästan två år sedan och då fick jag en liten papperslapp av min man. Det stod "vi gör ett försök". Försöket har nu pågått i nästan två år.
 
Tadaa!
 
 
Dörren fick jag av en vän i Småland, fasaden är brädor från ladan som stod på andra sidan vägen förut och de vita nätsektionerna har varit robotburar på Volvo i Göteborg.
 
Det som inte är gjort än, är att måla fönsterkarmarna. Måste bli lite varmare först. "Fönstren" är kanalplast 35 mm tjock. Vi har god erfarenhet av kanalplast i växthuset och ville prova det i hönshuset. Höns är inte så intresserade av utsikt. Ljuset är viktigare. Från den närmaste knuten kommer hönsgårdens nätsektioner fästas.

 På en enkel hylla med en stadig framkant har jag ställt fyra plastbackar från IKEA som heter Sortera. Målat dom mörka på framsidan och sågat hål för hönsen. Masonitskivan hänger i krokar ovanför redena. Den ska förhindra att hönsen sätter sig uppe på redena och skitar ner.

 
Så här ser det ut från en annan vinkel. Plast är väl inte så himla skoj, men oj vad det är praktiskt.  Eftersom jag dessutom är angelägen om att få mina höns att ruva så är det lätt att flytta hela plastbacken till ett lugnare ställe om nu någon visar tecken på att vilja ruva. Under redena syns den lilla hönsluckan.

Kanalplastfönstren inifrån. Släpper in mängder med ljus men utestänger gassande sol. Dessutom är de hyggligt isolerande om vintern. I taket hänger foderautomaten som jag ärvt efter Sonja. Väldigt bra grej. Maten till min lilla flock räcker sex, sju dagar om jag fyller den till brädden.
 
 
Hönshus blir jäkligt skitiga med tiden. Det bara måste vara lättstädat. På golvet har vi låtit lägga en plastmatta av våtrumskvalitet med höga uppdrag på väggen. I stället för golvbrunn har vi gjort ett rejält hål rätt ut på backen. När hönshuset ska tvättas så måste det vara lätt att bli av med vattnet. När det inte används så har vi "pluggat" det med en rund träbit. Lätt att göra en ny om den skulle bli dålig.
 
 
Det är högt i tak och med två stycken ventilationssnurror. Höns vill ha frisk luft. Väggar och tak är målade fyra gånger med våtrumsfärg för att vara lättstädat och för att ohyra inte ska hitta några springor att gömma sig i.
 
 
Här ska hönsen sova på sina pinnar. Pinnar av lövträ ( barrträ blir kådigt) som byts ut varje år. Under pinnarna hänger en ram med styvt stålnät. Hönsen skiter som mest när de sitter på sina pinnar. På det här viset ramlar skiten ner genom nätet och hamnar på "nedervåningen". Den består också av en ram fast med en plastad träskiva på. Har kollat att skottkärran går in under skivan så det blir lätt att raka ner skiten då och då. Allt hänger i kedjor och krokar från snesträvorna som är rejäla. Bara att haka av och slänga ut för rengöring.
 
 
Sett från sidan. Stolpen mitt i hönshuset är bara fäst i taket. Stabiliteten kommer när sittpinnarna skruvas fast i snesträvorna som i sin tur är fäst i bortre väggen och i stolpen. Har använt slaktkrokar att häkta fast nät- och gödselskivan i kedjestumpar.
 
 
Vattenautomaten har jag haft i många år och den fungerar ypperligt så länge det inte är frysgrader. Den står på en halvpall Står den direkt på golvet blir det fullt med skräp i vattnet på en gång. Dessutom blir det ingen blöt fuktig klump av strö och annat skräp runt vattnet när den står lite luftigt. På väggen har vi lyxat med ett termostatstyrt element anpassad till dammiga och fuktiga miljöer. Vi vill slippa frysgrader.
 
 
Vi har ljus så klart. Till höger om dörren sitter en timer som kan förinställas om och när man vill att lampan ska tändas. Med en enkel knapptryckning kan man tända lampan på andra tider utan att automatiken behöver ställas om.
 
 
Så! Nybäddat!
 
Jag har haft höns nästan hela mitt vuxna liv. En hushållsflock som gärna får föröka sig. Jag visste inför det här projektet vad jag ville ha och nu har jag fått det. Jag är nöjd. Mycket lyxigt. Mycket nöjd och tacksam för att min man ger mig vad jag önskar. För det är han som gjort alltihop. Precis som hönshusinredningsarkitekten sagt.
 
Hönsen, mina fina Ölandshöns, har knappt kikat in i det nya hönshuset. Förändringsovilliga typer. Det blir tvångsförflyttning i kväll.
 
 

 

 

 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0