Favorit i repris

En nätvän kommer inom kort  få njuta av värmen och ljudet från en kamin. Kom genast att tänka på ett blogginlägg jag gjorde härom året.

Alltså! En liten hälsning till min nätkompis som gör mig glad varje dag.

Det magiska vedträet

Det börjar bli svalt ute och löven rodnar på träden. En brasa i kakelugnen framåt kvällen driver ut råheten. Snart är det dags att börja elda i pannan på riktigt. Vi eldar inte i pannan mellan maj och september, lite beroende på väder förstås.
I och med vägbygget så blev vi med mycket ved. Som nu Herr Olsson ger sig i kast med varje ledig stund. Enligt preliminära beräkningar har vi ved till och med 2012 års vinter. Herr Olsson är nu etablerad i "vedgubbeåldern". Ett fenomen som återfinns lite varstans här i världen. I den vedeldade delen av världen vill säga.
Jag tror att ved är nyttigt på många olika vis.



Den är vacker när den är staplad.
Den luktar gott.
Den är oändlig.
Den är billig.
Den städar upp i skogen.
Den passar lika bra till eremiten som till den som vill vara social.
Den passar lika bra till den gammeldagse som den moderne.
Den håller gubbarna på benen.
Den värmer oss sju gånger.

Kommentarer
Postat av: Marion

:) Tänk att man kan bli glad av lite av varje, jag blev glad nu. Du kanske blir glad imorgon.

2011-01-04 @ 21:42:15
Postat av: Smsa Låna

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-19 @ 03:02:07
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0