Habina gästbloggar

Lite halvt okänd hobby kanske, men vi är en del runt om i Sverige som samlar på modellhästar. Eftersom jag är en fjordhästmänniska så måste jag förstås visa vilka modeller det finns av fjordhästar där ute!

 Ett litet föl skulpterat av Stephanie Hicks

 

En fjordhingst i galopp skulpterad av Donna Chaney

 

Bruno, skrittande fjordhingst skulpterad av Kristina Lucas-Francis

 

Mara, ett dräktigt och argt fjordsto skulpterad av Lynn Milam

 

Henry, Breyers fjordhäst i plast som skulpterats av Chris Hess.

 

Det nyaste tillskottet i gänget, Habina skulpterad av Linda York

 

Sedan kan man ju ta en vanlig plasthäst och göra om till en fjordhäst också. Här har Sophie Nordström gjort om en stegrande arab till en vitblack fjordhingst.

 

Ja, det var de modeller som finns just nu. Jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på att göra om den här modellen

 

 Efter den här hästen…

 

Att måla fjordhäst är inte det lättaste, som ni kanske även ser av bilderna. Det är väldigt många nyanser på varje häst, med ljusare beige mule som övergår i vitt, som övergår i grått. Eller för den skull svansen, hur sjutton får man en svans som har åtminstone tjugo olika nyanser att se naturlig ut? Zebraränderna ställer också till svårigheter, då de ju ofta inte är ränder utan med mörkare färgade områden. Sophie Nordström är en svensk målare som blivit väldigt duktig på fjordfärger, kanske delvis för att jag hela tiden lurar henne att måla åt mig. ;-)


Kommentarer
Postat av: Jaana

Åh! Jag ville inte att modellhästbilderna skulle ta slut! Så himla fina! Ja svårt med färgen och det speciella preg en fjording har kan ju inte bara bli en beige häst. Gör om hopphästen! En utmärkt ide! Berätta vad det är för grundmodeller och vilket material ni använder för att göra om dem! Spännande!

2011-08-07 @ 16:45:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0