Berget, Smådal, Brunskog

Bilden som jag kan titta på hur länge som helst.

Berget, smådal, brunskog

Platsen det hela utspelar sig på heter Berget i byn Smådal i Brunskogs socken i Värmland, och där bodde min morfars mamma nästan hela sitt vuxna liv. Hon hette Brita Olsdotter och föddes den 6 Augusti 1848. Det är hon som i ljusa kläder står framför sin stuga, stödjer sig på käppen och skuggar sina ögon mot solen. Henne har jag aldrig träffat, hon dog 1942, nästan hundra år gammal, långt innan jag föddes

De andra då?
Från vänster till höger. Min mamma Brita född 1929, min moster Kerstin född 1927, båda i likadana mycket fina klänningar och skor. De ser somriga ut. Sen kommer min morfar Johan som föddes 1889, här i blomman av sitt liv, han blev också nästan 100 år gammal. Han dog 1986, 97 år gammal. Längst till höger står stiliga yrkeskvinnan Jenny, min mormor. Hon var distriktsbarnmorska och gick runt i husen på Herrhagen i Karlstad och förlöste ungar. Hon bär på en kartong, en jobbarväska och en handväska. Hon är så stilig i hatt och tjusig klänning. Vad finns det i kartongen? Är det en tårta eller något annat bakverk?  Är det sin barnmorskeväska hon har med sig på kalas hos sin svärmor? Varför det?

På baksidan står det 1938 och det ser ut att vara högsommar. Kanske är det farmor Britas 90-årsdag. Så som solen står borde det vara runt förmiddagskaffet.

Torpet står kvar än idag, lite rustad och står fint på bergknallen med numera höga träd runt om.

Hej mamma, jag vet att du kollar in här ibland. Det här inlägget är till dig.


Kommentarer
Postat av: Lars-Göran

Tänk om även bilder kunde tala, så oerhört intressant det hade varit!/L-G

2010-08-30 @ 15:13:14
Postat av: Tina

Härlig bild från förr! Älskar gamla foton o fundera, precis som du, om personerna o tingen på bilden..

2010-08-30 @ 22:48:19
Postat av: Lena W J

Men visst är det härligt med gamla kort, har bett min mamma att skriva under,bakom kort om vilka det är osv. för oss efterlevande.

2010-08-31 @ 07:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0