Trädens sexliv

Vaknar tidigt nu för tiden och är pigg som en mört. Ut med frukostkaffet och upptäcka världen. Skatungarna har lämnat boet och är uppfödda på ägg från mina höns och ankor. Årets första kycklingkull med åtta kycklingar lyckades jag med visst besvär säkra i skatsäkra hörnet av hönsgården. Nu är dom en vecka gamla, pigga och glada.

Trädens sexliv var det ju.
Redan när jag vaknar och drar på mig mina röda byxor, använder nästan jämt röda byxor, tittar jag ut genom fönstret, kollar vädret och hur sjön beter sig.
Idag var det kav lugnt, ytan helt stilla, solsken och..............
Va i hela världen är det dääär!!!! Hoppar över kaffet, hugger kameran, på med tofflorna och snubblar nedför trappen till sjön och fotar resterna av skogens sexliv.



Pollen, pollen, pollen i miljarders miljarder täckte hela viken och bildade spännande mönster när de stötte på näckrosblad, stenar och andra fasta föremål. De pyttesmå mörka fläckarna i det vitrandiga är glimtar av vattenytan så som den brukar se ut. Sakta förändrades mönstret med små, små strömmar och vindpustar. Ansamlades i lä bakom ett näckrosblad till dess det blev för mycket och släppte iväg en sträng som löd minsta vink.

Ett par timmar senare var fenomenet puts väck, vikensåg alldeles vanlig ut.
Hur mycket väger pollen? Var tog det vägen? Äter någon pollen? Bryts det ner till kväve eller blir det fiskyngelmat?

Apropå fisk!

Fast jag är så nyfiken och vetgirig har jag aldrig lagt in sill själv. Idag åt vi och och Ylvas Göteborgsfamilj sillmiddag i solen på mitt livs första egenhändigt inlagda sill med färskpotatis. Kalasgott!!
Nu är jag på jakt efter smarriga sillrecept.

Antalet viktiga frågor växer.

Ojojoj vilken dag!

Kommentarer
Postat av: Eva (Prillan)

Visst är naturen helt fantastisk på att göra konstverk. Man upphör aldrig att förundras över allt underbart som finns omkring oss. Det blir aldrig tråkigt heller eftersom naturen ändras hela tiden. Kram, Eva

2009-06-01 @ 12:44:50
Postat av: Pia

Tjusigt! Naturen är fantastisk.



Jag gjorde en supergod snabbinläggning i julas. Det var med en touch av Italien. Ska se om jag kan hitta receptet.

Hälsa skatorna....... Hehe

2009-06-01 @ 13:41:32
Postat av: Jaana

Du är otroligt duktig och begåvad på att fotta!!!



Mycket trevligt med dina bilder OCH text.

2009-06-02 @ 20:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0