God mat är gott

Hösten är härlig, ekorren i mig samlar på hög sånt som är gott att äta. Svamp från skogen, björnbär från busken vid knuten, paprika och vindruvor från växthuset, lamm och nöt från beteshagarna och ankor från hönsgården. Allt ska paketeras och frysas ner. Sen gäller det att fundera ut hur det ska ätas. Det låter som en massa festmat, men det ju i den gyllene vardagen som det mesta ska ätas upp.
Surfar runt lite för att hitta nåt bra recept på mina ankor, som jag nu börjat slakta. Hittar en del som jag ska prova.
Med lite fantasi kan jag nog modifiera recepten så de passar även till det här mörka, magra viltliknande köttet.
De här ungfåglarna väger mellan 1½ - 2 kilo när de är färdiga att läggas i frysen eller i grytan.

Kardemummasås
Den här såsen är toppen till allt möjligt, ska nog prova den också. Den är mycket dryg, superenkel att göra och innehåller ingen grädde. Den har en väldigt kraftig smak så det går inte åt så stora mängder
3 msk strösocker
3 msk balsamvinäger
3 msk kycklingbuljong
1 dl rött vin
1 dl vatten
1 msk soya
1 tsk kardemummakärnor
maizena och en klick smör
Karamellisera strösockret i en torr kastrull. Häll på resten av ingredienserna utom maizena och smör. Låt det hela koka ihop en liten stund. Red såsen med maizena tills den är simmig. Blanka såsen med en klick smör. Färdig!


Mamma och Pappa Myskand som har försett oss med frysen full med god mat i år.
Tusen tack ska ni ha.

Kommentarer
Postat av: Pia

Tack för det receptet.

Blir jättebra att använda den sista slatten i vinlådan till det.

Det är ju såsen som är pricken över I.



Kram

2008-09-04 @ 00:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0