Långrandigt

Det mesta bönder gör blir randigt - på ett eller annat sätt. Staketstolp, korna i lagårn, plogtiltor, ensilagebalar, takplåten, traktorspår, men mest är jorden randig. Randigt är snyggt. Kanske är det därför jag gillar bonderiet.
Idag har jag vallfärdat med lastbilen runt i böndernas randiga landskap. Med kameran ut genom fönstret har jag fångat lite allt möjligt randigt. 
Samma jord har olika ränder beroende på årstid och gröda. Vackrast är höstsådden på en böljande jord -  i motljus- precis när dimman lättat. Med en daggdroppe på varje litet grönt strå.
Tack vare lastbilsåkandet så får jag nu njuta av alla dessa ränder, på längden och tvären, med olika inramning.
Tack alla goda randskapare.

Måtte aldrig ränderna gå ur bönderna.
Undras om man kan laga randig mat - det är dags nu.

Kommentarer
Postat av: Jennika

Det blev köttkorv, rotmos och Jonnys starka senap. Är det randigt?

2008-10-08 @ 18:20:44
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag lagade randig pasta för inte så länge sedan. Inköpt i en delikatessaffär på andra sidan havet. Det blir faktist lite lyxigare av ränder.

2008-10-08 @ 18:58:26
Postat av: Recurven

Det finns risk för att bli långrandig. Kalles randiga med ägg. Fniss

Potatismos med ketchupränder, bacon = naturligt randiga.

2008-10-08 @ 23:04:28
URL: http://blogg.passagen.se/recurven
Postat av: Karen

Åååå en själsfrände! Randiga åkrar är bland det vackraste som finns!

2008-10-09 @ 16:48:02
Postat av: Eva (Prillan)

Visst är naturen underbar! Håller bara med och njuter alla årstider när jag hinner!

2008-10-09 @ 18:24:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0