Doftförmedling

.....är en klar brist i eterns tidevarv. Gamla tidens biljetter skickade med bud mellan godsens jungfrur och kavaljerer, doftade av liljekonvalj, ros eller kaprifol. Vi, dagens barn, får nöja oss med bilder och minnen av dofter. Kanske inte så illa ändå. Det sägs att luktminnen är oerhört starka och långlivade.

Jag minns att jag som barn gick längs stigen nedanför muren som ledde bort till grannen. Där i den varma skuggan under ekarna med många solglimtar blommade caprifolen så här års. De doftade tungt, varmt och kärleksfullt.
För omkring 15 år sedan tog mina föräldrar på besök med sig en stickling av den caprifolen, hit till Viggartorp. Nu är den stor och mäktig alldeles nedanför glasverandan. Idag började den dofta fast den fortfarande är i knopp. I morgon när Kerstin begravs kommer den att slå ut i blom och en jublande doft.

image29

Det är för mig trösterikt med skönhet i bild, ton, smak, känsel och doft.  Att med fem sinnen bli berörd ända in.






Kommentarer
Postat av: Recurven

Så långt har inte min kaprifol under björken kommit. Det tar nog ett tag till innan den doftar.

2008-05-21 @ 23:37:30
URL: http://blogg.passagen.se/recurven
Postat av: Pia

Har tyvärr ingen kaprifol, men igår när jag gick sista källsrundan med Hjalle och nattade alla djuren, så tog vi en sväng förbi syrenhäcken som just börjat blomma, och den doftade helt underbart.
Hoppas att du mår ok trots din jobbiga dag som jag förstår att du haft idag.
Kram

2008-05-22 @ 20:07:35
Postat av: Jaana

Ojdå, nepp min kaprifol har knappt fått bladen ännu. fantastisk vacker och komplicerad buske/ blomma!

2008-05-23 @ 12:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0