Vikken jäla smäll

Körde sonen till tåget, går i skolan vid Odenplan i Stockholm. Åkte till kyrkbyn och tankade. Hilmen blåsvart över byn, tänker; nu kommer åskväder från sydost, bäst att skynda hem och koppla ur allt värdefullt. Hann bra, gjorde en kopp kaffe, satte mig på glasverandan för att invänta vädrets skådespel.
Det kom som en ljuskaskad två meter ifrån mig, från stora rummet ut genom dörren, samtidigt med en knall som fick hela huset att olustigt skaka på sig.
Hunden och jag hoppar upp, rädda, förvirrade och sniffande i luften. Luktar bränt, metalliskt och syrligt. Strömmen är borta.
Tassar runt i huset, försiktigt.
Kontoret, där har det hänt nåt. Telejacket är svart, närmaste elledning är svart och med ett prydligt hål ända in till de vitala delarna.
Vimsar runt en stund med min mobil utan täckning, urladdat batteri och tomt kontantkort.
Hunden och jag smyger runt huset, nej, det brinner inte någonstans. Regnet vräker ned. Hästarna regnracar av glädje, det här är kul.
Sätter oss i bilen och åker till händiga grannarna två kilometer bort. En av dom, en han, plockar på sig fiffiga verktyg och följer med och grejar och donar med trasiga ledningen och proppar, mäter och hummar och åker hem igen.
Kom undan med blotta förskräckelsen, och några blåsta datordelar.


Hos grannarna på andra sidan sjön for ett eldklot rakt genom köket och svedde av ögonbrynen på frun i huset. Hon satt i bilen resten av dagen.
Vi här på vischan behöver inga adrenalinkickande fritidssysselsättningar. Att bara leva är spännande nog. Det är därför vi håller hastighetsbegränsningarna, vill ju inte missa nästa åskväder.
Puh!

Kommentarer
Postat av: ulla

Låter som en hel skräckfilm!! I vittorp small det ngt mindre i styrka men en dosa till tv:n gick upp i rök. En vecka till nästa dosa landar.......Nästan skönt utan!



Men håll med om att åskväder idag är som livet i övrigt. Det kommer så jäkla snabbt. Finns inte en chans att hinna runt och dra ur. Eller kan det vara så att det finns för mycket ATT dra ur, eller kan det vara MIN fart som inte längre är vad den varit??



Man kan ju undra......

2008-06-18 @ 08:04:43
Postat av: Sara

Ooops. Har varit med om samma sak. Man känner sig rätt liten som människa när naturen verkligen visar sin styrka. Tur att du klarade dig oskadd! Var rädd om dig!!!

2008-06-18 @ 08:33:50
Postat av: Jaana

Här i Roslagen gick två datormodem sönder två dagar i rad...bara att shoppa nya...inga eldklot dock...



Hugha vad läskigt!

2008-06-18 @ 21:41:24
Postat av: Recurven

Hörde åskan på håll och fick 7 mm regn, det var allt. Känns bättre nu när elledningarna här utanför är nedgrävda. Förut brukade blixten slå ner ca 150 m från vårat hus utanför grannen som heter Blixt i efternamn. Det fanns en grej på en stolpe som den gick ner i och så small det inne som ett gevärsskott (kulosmäll) tror jag det heter. Har gamla kulolednigar i huset liksom, sådana dära med bly och väv utanpå.



Läste om dig på ÖFFs hemsida förresten. Du måste ju känna till Dorit i Kolmården, jag är släkt med henne. Min fasters sons fru. Hon har/hade ett sto som heter/hette Fenja, halvsyster med Bounty, båda efter Mixter, för ca 10 år sedan.

2008-06-18 @ 23:45:21
URL: http://blogg.passagen.se/recurven
Postat av: Jennika

Ulla! ja det går liksom fort och långsamt på samma gång, har liksom fel växel i mest hela tiden.

Sara! Jag är rädd om mig, jätterädd!

Jaana! Varför älskar inte datorprylar varandra, tar varann i hand, kavlar upp ärmarna och sätter igång och jobbar. Nä, småfåninga förstoringsglas som hoppar runt på skärmen och säger att dom inte kan jobba idag heller. Grrr.

Recurven! Klart jag känner Dorith. Vi busar ihop med både folk och fjordingar.

2008-06-19 @ 08:12:29
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0