Nu är det dags

.......för Ivan att flytta hemifrån. Igår var polaren Pinge här och chipsmärkte honom, så nu kommer snart hans pass.
Hur sjutton säljer man en häst? Antar att man berättar vad man vet om valpen och vad man önskar av köparen.
Vad vet jag;
Mamma heter Tekla, diplomsto efter Tölve 201 undan Dolly, ue.Klappre 77.
Pappa heter Isidor 249 u.Froydis v Oderhaf, ue.Odin från Tyskland.
Ivan har en jättekul härstamning.
Han föddes den 2 maj 2008.
Han är som synes musblack.
Han har lekt med ett annat föl nästa hela sommaren.
Han är avmaskad, vaccinerad och verkad, allt precis som man ska.
Han står i spilta på nätterna, leds prydligt i grimma och grimskaft två gånger om dagen och busar med gårdens tanthästar på dagarna nu på vintern.
Han är trygg, vänlig och fullkomligt okomplicerad att greja med.
Hovslagaren gillar hans ben och fötter.
Han är van vid alla möjliga sorters djur som flaxar,låter och luktar.

Vad önskar jag av köparen;
Jag vill att du använder honom till nåt eller massor, dressyr, hoppning, körning eller western spelar ingen roll. 
Jag vill att du visar honom på sommarpremiering som 1-, 2- och 3-åring. Vill du spara honom som hingst är det helt OK.
Jag vill att du är hästkunnig och att du vill slipa den här fina diamanten så att han får fortsätta att vara en riktigt fin fjordhäst.

Pust, det var lite jobbigt! Mitt första försök att sälja Ivan. Vad tycks? Har jag glömt nåt?
Nu ska jag fundera lite på vad nästa steg kan vara.

Kommentarer
Postat av: Recurven

NEEEJJJJ! sälj hónom inte! Behåll honom!

Vill bara önska trevlig Lucia!

2008-12-13 @ 15:27:08
URL: http://blogg.passagen.se/recurven
Postat av: Pia

Huuuu.

Det är ju lite som att sälja ett av sina barn.

Men man kan ju inte heller samla dom alla runt sig och skydda dom mot allt ont resten av livet.

Och liksom du har förberett människobarnen väl för livet utanför så har du ju förberett Ivan väl för att lämna hemmet och bli en bra häst hos nån annan bra hästperson. Förutsättningarna för att han ska få det bra ökar ju om han fått en bra start.

Men kanske kan du begära nån slags intyg från köparen om att dom verkligen är dom ansvarsfulla och goda hästmänniskor dom utger sig för att vara..... Och är dom inte snälla så kallar du bara på "gänget" så åker vi dit och klår upp dom..."hehe"

2008-12-14 @ 15:15:15
Postat av: Lisa

Hej! Kolla in min fotoblogg, värd ett besök :) Tack!

2008-12-14 @ 15:20:36
URL: http://picturesofme.blogg.se/
Postat av: Lars-Göran

Hej! Det är problemet att sälja dom!! Säjer varje år att jag ska sälja dom direkt på hösten........... Och ändå så är här en del unghästar, konstigt eftersom att dom skulle säljas! Carina brukar fråga om jag samlar? Vad menar hon med det? Nästa år så blir här för hoppningsvis 2 föl till......Skulle egentligen blivit tre men Pepsi kastade tvillingar, tråkigt men bäst att honinte gick hela tiden, med tanke på alla komplikationer som det innebär!

Åkte förresten på akut uppdrag igår. Mitt i vår fest så ringer en kvinna som bor 4km härifrån och ber om hjälp, en av deras hästar hade gått ner sej i kärret, det var bara att kasta sej i bilen och iväg. 6 starka brandmän 3hjälpsamma grannar kämpade tappert och tillslut så lyckades det, slutet gott alltig gott stoet kom upp rejält nerkyld men utan andra skador. Men gud vad gyttja suger helt otroligt vilken kraft! Oj va långt inlägg det blev/Lars-Göran

2008-12-14 @ 17:21:14
Postat av: Lars-Göran

Glömde vad är det för vitt som Ivan har i pannan??!! Har jag missat eller är det vad jag tror? Fasst jag gillar honom ändå! Framförallt hans grova rejäla ben och ledgångar/L-G

2008-12-14 @ 17:24:13
Postat av: Eva (Prillan)

Usch ja, det är ju det värsta...att sälja "sin unge". Jag sa när Columbus föddes att han var till salu. Men han hann bli 3 år innan han såldes. Jag "glömde" att sätta ut en annons, hm. Till slut tog Johanna saken i sina händer. Satte in en annons, tog med Columbus till Skara och vips var han såld till en jättetrevlig tjej utanför Malmö! Vi har fortfarande kontakt med henne och hon skickar "rapport" om hur duktig och snäll Columbus är. Härligt! Så lycka till, Jennika, det gäller bara att bestämma sig och göra slag i saken!!! Men det är tufft!

2008-12-14 @ 18:20:36
Postat av: Lisa

Svarar på din kommentar i min blogg här istället! Klart man kan lära gamla hundar sitta, min gamla hund fick jag när hon var 4 år och började med henne då. Man får bara vara beredd på att det tar lite längre tid att lära in =) Min lilla hund är också väldigt bunden till mig och sitter i fönstret hemma hos min mamma och väntar hela dagen tills jag kommer och hämtar henne!

2008-12-14 @ 19:22:38
URL: http://ellabus.blogg.se/
Postat av: saga

typiskt , det var ju så kull den där gången när jag red dolly , du lädde teckla och glimma och ivan galloperade och busade på ängen......

lycka till jennika

2008-12-14 @ 19:23:49
Postat av: Jennika

Jo du L-G, det var så att en mås kom förbi och lämnade sitt visitkort mitt i pannan på Ivan. Det var ganska länge sedan och hur jag skrubbar så går den inte bort.

Det där med att hästar går ner sig i kärr, varför gör dom det? Det måste jag fundera på ett tag.

2008-12-14 @ 20:02:58
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Lars-Göran

Ja! jädra måsar! dom skriker, skränar och skitar ner sen sticker dom sin väg igen!!(Brukar vi säga om ett visst "folk" som våldgästar Båstad under sommaren) Hjälp nu får jag nog på pälsen igen, konstigt jag har en tendens att hamna i blåsväder, vad kan det bero på??!!/Lars-Göran

2008-12-15 @ 18:41:07
Postat av: Mikaela R

Alltid tråkigt att sälja... Ja vet!!! :/ har bestämt mig för att sälja Isco eftermycket velande fram och tillbaka, vill inte egentligen! Men dessa pengar, de som styr mycket tyvärr... Men de finns ju som sagt mycket annat kunnigt hästfolk ute i vårt land och vi får väl hoppas att de hittar våra guldklipar o kan ta hand om dem!!! God jul och gott nytt fjord år önskar vi från småland :)

2008-12-18 @ 10:55:34
URL: http://www.freewebs.com/teammickan
Postat av: Jaana

Usch nä...det går inte att sälja...man blir ju kär i dom jö...och ännu fler vill man ha...



Bra med krav, han ska inte släppas iväg lätt. Jättefin! Ska bli intressant att se hur han utvecklas. Hur stor tror du han blir?

2008-12-25 @ 22:10:50
Postat av: Jennika

Hej Jaana

Tror han blir himla vanligt stor fast pappa Isidor är 145 som 4-åring. Tekla är väl 139-140 skulle jag tro.

Har kommit på ett till krav jag ställer på Ivans blivande ägare. Manen skall klippas.I mitt huvud finns inga söta hästar och fjordingar med lång man är direkt fula.

2008-12-25 @ 22:24:24
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0