Gula funderingar

Gul hund, korg, svamp och häst.
Som den nordbo jag är, så söker jag mina andliga höjder i skogen, svampskogen. Vi skogsboende älgar ut i svampskogen på torsdagarna, dygnet före stadsborna. Det är bonus att bo centralt i svamptider, och miljövänligt, tar aldrig bilen.
Nåväl, i torsdags tyckte jag lite synd om mig själv och insåg snabbt att en tur i skogen skulle bättra på humöret.
Med stora stadiga korgen, bästa svampkniven och gula hunden gav jag mig iväg.
Tankarna löper fritt, hunden kollar dofter, korgen fylls. När solen gick ner var korgen rågad och blytung. Får gå tillbaka imorgon, tänkte jag.
Så mot alla odds lyckades jag lura med mig Herr Olsson på fredagen, måste ju hämta det som inte fick plats igår.
Precis innan friidrotten började kom vi hem igen , nu med två fulla korgar.
Och då börjar räknandet.

Svampen i den stora korgen väger 5.400 gram, när korgen är full. På ICA kostar färska kantareller 169:-kilot.
När jag kokar bort så mycket vatten att inget vatten är kvar i pannan, väger svampen 2.900 gram.
Det innebär att jag i runda slängar kokat bort hälften av vikten.
Hur mycket skulle den här torrare svampen kosta på ICA?
Jag kan inte räkna och Herr Olsson är på vift.
Efter sammanlagt tre timmars plockande och två timmars skärande, kokande, förpackande och vägande har jag precis lagt 6,5 kilo finfina kantareller i frysen.
Undrar om jag kan bli rik på annat än skogsandliga upplevelser, bestående av gula funderingar?

Kommentarer
Postat av: Lars-Göran

Hej! inne och kollar din blogg, härligt med svamp, själv ser jag ej skillnad på röd och vit flugsvamp ens! Oj jag såg Ivan, de andra pratar om färgen, men jag säger vilka BEN!! grova och med bra ledgångar!! (Ardenner rumpa och åsneöron påverkar ju inte slutresultatet!!) Ha det bra så ses vi i vetlanda!/ Han som är lite UDDA!

2008-08-31 @ 11:02:12
Postat av: ulrika

Jag står inte ut!!! Sitter och dreglar över bilderna. När får jag komma och plocka?????????

2008-09-01 @ 01:44:09
Postat av: ulrika

Okej. Jag har räknat. Om du plockar 5400 gram svamp och rensar och kokar bort vätska och då har 2900 g kvar betyder det att du har kvar 54% av ursprungsvikten (2900/5400=54%). Om du då fryser in 6500 gram så har den svampen ursprungligen vägt ungefär 12000 gram (6500/0.54= 12000). På ICA hade du således fått betala 12x169= 2030 kronor. Med tanke på att du jobbade 5 timmar för dessa kilon så har du haft en timlön på 2030/5=405 kronor/timme. Be Tore kontrollräkna. PS Har rundat av.

2008-09-01 @ 02:09:36
Postat av: Jennika

Oj,det var värst. Får väl börja räkna på alla ankor snart också. Vad kostar anklever per kilo tro?

2008-09-01 @ 08:15:45
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Jaana

Ha ha, vad den skulle kosta förvälld på ICA? Det närmaste du kan komma för att spana kilopris på frvällt är nog de konserverade kantarellerna på ICA. Fammarps tror jag leverantören heter. Minns inte kilopriset ut men en liten pytteburk kostar kring 35kr tror jag det var, minns inte burkens vikt.



Jag plockade svart trumpetsvamp häromdagen. Svarta eller bruna trumpeten tycker jag är svamparnas konung!

2008-09-01 @ 08:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0